donderdag

Wij leven ten slotte niet om jong te blijven, maar om oud te worden...

... in dat licht mogen we elk gisteren koesteren en elke nieuwe morgen omarmen en welkom heten.
Elk gisteren is een afscheid, elke nieuwe dag een spannend begin.
Stukjes bij beetjes leven.
De media wil ons vaak anders doen geloven, maar we kunnen er voor kiezen om voor een schijnvertoning te gaan of ons ware zelf ontdekken, met rimpels, grijze haren en overige aftakeling.
Is het eigenlijk wel aftakeling?
Ons lichaam wordt ouder met de dag, ja. Ook al vernieuwen zich honderden, duizenden cellen zich per dag. Er sterven meer cellen dan dat er nieuwe bijkomen. Kijk maar naar onze hersencellen...
Maar dat is niet alles. 
Het stoffelijke is niet alles.
Ons denken , onze geest vernieuwt zich met de dag.
Voor sommigen met beetjes, voor anderen met sprongen.
Aan de ene kant dus aftakeling, aan de andere kant vernieuwing.
Er zit dus kennelijk een balans in het menselijk bestaan.
Waarom het zo is kan ik alleen maar naar gissen, de waarheid heb ik niet in pacht, evenmin als een antwoord op dit soort vragen.

5 opmerkingen:

Sjoerd zei

Eigenlijk zou je daar ook niet over na moeten denken en gewoon je eigen leven leiden. Helaas worden we veel te vaak in een (consumptie)patroon gedrukt, en worden we geleefd

Terpje zei

Naarmate ik ouder wordt lijkt het of de tijd steeds sneller gaat. Het zij met nadelen die horen bij het ouder worden ; )Maar dat is het uiterlijk. Innerlijk voel ik mij los van mijn leeftijd en ben ik toch heel blij met alle opgedane levenservaringen die bij een bepaalde leeftijd horen.

Terrebel zei

Balans is een heel natuurlijk iets. Mensen worden geboren en mensen sterven. De natuur bouwt op en de mens breekt af. Als je jong bent heb je de wil om dingen te doen maar als je oud bent ontbreekt de energie.

tikjewit zei

Fijn juist, om de tijd te zien, in mij, in een ander...
en..

Wat te denken van een 100-jarige eik die z'n bast laat liften en z'n kronkelige takken recht en strak laat zetten...s Toch ook niks!

mevrouw yvonne zei

Juist heel mooi, die getekende levenswijsheid van binnen en buiten ...