zaterdag

FairyTale of Fair Verhaal?

“Miracles are a retelling in small letters of the very same story which is written across the whole world in letters too large for some of us to see.”



Ben dol op die man.
'Wie ? ' vraagt u mij nu,  ' Je nieuwe liefde '?
Nou nee, niet die. Die moet nog geboren worden. Niet de man, wel de liefde. Maar dat terzijde.
Neej, ik heb het over C.S. Lewis.
U weet wel, de schrijver van de Narnia boeken. Die later zijn verbeeld in wondermooie Narnia films.
Wat een man. Wat een verhalenverteller pur sang.
Ja, ik ken ook andere verhalenvertellers , maar die stoppen bij de omvang van hun stoer gevangen snoek, of de technische snufjes van hun Citroën DS, ook een soort snoek maar dan anders.
Nee , échte verhalenvertellers laten het kind in je ontwaken, nemen je mee naar een wereld waarin wonderen net zo normaal zijn als een boterham met pindakaas.....
Je hoeft je ogen maar te sluiten en je oren te openen, en je bent daar.  Fantastisch gewoon. Wat groot is wordt klein ( monsters ) en wat klein is wordt groot ( je kunnen, je weten, je daadkracht ).
Kinderen die sterke prinsen en prinsessen zijn, die dieren verstaan en ermee samenwerken.  Een land waarin het kwaad geen recht van spreken heeft en alles op alles wordt gezet dat iedereen in vrede en rechtvaardigheid leeft. Een goed land van 'alleskanalsjemaargelooft'. 
Da's een gave. Echt vertellen zodat wát er in je verbeelding is, werkelijkheid wordt. Werk in uitvoering. Een soort geloven ter plekke.
Nu was Lewis ook een gelovige en is 't misschien daarom dat zijn verhalen zo'n kracht hebben.

Als vertellen al uit geloven voortkomt, waar komt de werkelijkheid dan uit voort? Uit je verbeelding dan toch? Dus wat je gelooft, wat je vertelt, wordt jouw werkelijkheid.
Dat lijntje kunnen we doortrekken naar: Wat ik geloof ( oei, ik geloof dat het slecht gaat met de economie ), is wat ik vertel ( dagelijkse politiek in de media ) is de werkelijkheid ( de nachtmerrie van leegstand van winkels, duizenden bordjes met huis te koop, een groei aan werkloosheid, etc. ).

Ik wilde dat dat die Lewis nog leefde, dat hij ons land zou bezoeken en een plekje vond in een mooi torentje,met daarin een fijne stoel met rode pluche.... En dat er dan allemaal kleine politieke mennekes en mevrouwekes dáár,  aan zijn voeten , op de grond, plaats namen en gingen luisteren naar de wondere wereld van 'alleskanalsjemaargelooft '.
En dat ze dan zouden gaan geloven in die wonderen, het dóór zouden vertellen aan de mensen en die zouden het ook weer geloven en doorvertellen en zie daar... de werkelijkheid zou zijn  ... Een land waarin het kwaad geen recht van spreken heeft en alles op alles wordt gezet dat iedereen in vrede en rechtvaardigheid leeft. Een goed land van 'alleskanalsjemaargelooft'.
Dat is dan geen sprookje meer.


Helaas is Lewis niet meer onder ons. Hij kan het ons niet meer vertellen, maar hij heeft zijn verhalen achtergelaten en nu is het onze beurt.
Verhalenvertellers te worden...
Scheppers van wonderen te worden...
Wat een uitdaging.






 



6 opmerkingen:

Sylvia zei

Ik ben ook GROOT fan van hem. Je hebt vast die film over (een gedeelte van) zijn leven wel gezien? Shadowlands. Met Anthony Hopkins in de hoofdrol. SUPER. Zo mooi.

Sjoerd zei

Ik heb wel films van hem gezien, maar nog nooit een boek van hem gelezen. Ik dacht dat hij alleen maar kinderverhalen schreef.

Salty Letters zei

@Zuster: Jaah... geweldige film, geweldige cast... 'k Heb hem destijds gezien in Australië, toen was de film net uit , ergens begin 1994...
Zulke onthoud je, nietwaar? ( wellicht gekoppeld aan het feit dat ik engelstalige films sowieso beter onthoud als ik ze in engelstalige landen zie. Idem met The Piano en Philadelphia... om maar wat te noemen... )

Salty Letters zei

@Sjoerd: Er gaat dus werkelijk een wereld voor je open....

;)

Terrebel zei

Gelukkig bestaan er nog echte verhalenvertellers!

Salty Letters zei

@Ter: Waarvan jij er ook één bent :))